Průvodce pro uchazeče ~ kreativce
Milá kolegyně, milý kolego, pokud jste zabloudil/a až sem, vypadá to, že vás zajímá možnost s námi spolupracovat. Následující text si klade za cíl poskytnout vám více informací pro vaše rozhodnutí. A pár dobře míněných rad, jak se úspěšně připravit na schůzku. Pozor, text je docela dlouhý, ale doufáme, že stojí za to si ho přečíst :)
Co k nám poslat
Životopis
Jedna úsměvná začátečnická rada: Jste grafici, ucházíte se o místo v grafickém studiu. Váš životopis by podle toho měl vypadat. Určitě to nemusí být umělecké dílo, ale je to první věc, kde můžete ukázat, že jste precizní řemeslníci. Jo a budeme rádi, když tam bude i vaše fotka.
Průvodní dopis
Není nikterak nutný. Ale uděláte nám radost, pokud v průvodním mailu dokážete ve dvou třech větách shrnout, proč se hlásíte zrovna k nám. A kde vidíte, že by se vaše dovednosti a naše potřeby mohly potkat.
Portfolio
Pozor, tohle jediná nutná záležitost. Do portfolia dejte raději věcí méně než více. Co by v něm být mělo:
- Ideálně reálné projekty (školní práce, práce na volná témata nám neposkytnou příliš informací o tom, jak se popasujete s tím, co se děje v AnFasu).
- Ideálně komerční projekty. Práce, kde jste dostali zadání a museli jste se s ním vypořádat. Ideálně větší celky (logo a jeho rozpracování do dalších dokumentů, vícestránkovou publikaci nebo prezentaci, komplet webovou stránku - a ne jen banner atd…).
- Díla je dobré opatřit komentářem, který nám osvětlí další důležité informace: Například co všechno je na díle vaše práce, kdo jiný se na díle podílel, jaké bylo zadání, vstupní podmínky, proč si díla vážíte a podobně.
- Webové portfolio je určitě fajn věc. Pro naši evidenci a pro zvládnutí zmatků při přijímacím řízení je ale lepší, pokud bude vaše portfolio uspořádané do jednoho dokumentu, který můžete poslat mailem a my si ho budeme moci kdykoli pohodlně prohlédnout a uložit. (Jste-li čistě webdesignér, pak samo sebou tento bod ignorujte). A k vašemu webovému portfoliu se rádi vrátíme, až se blíže seznámíme.
- Úplně skvělou věcí je případovka. Vezmete jedno dílo a popíšete, jak to šlo od zadání k výsledku. Jaké byly výzvy, co jste vymysleli, kolik variant jste předožili, jak byl klient spokojený, jak mu to fungovalo. A co jste se na tom naučili.
Co byste měli vědět o nás
AnFas dělá komerci! Snažíme se o solidní standard, čas od času vyhrajeme nějaké ocenění, ale pořád je to komerce.
Máme rádi design a zároveň se tím chceme živit. Děláme věci, které mají přinášet našim klientům užitek a pomáhat jim. To je důvod proč nás za to platí. Svým zákazníkům pomáháme účinně komunikovat, to že díla dobře vypadají, bereme jako samozřejmost. Chápeme grafický design, jako prostředek pro komunikaci. Cílem je vždy, aby dílo řeklo to, co říct má, a tomu, komu má. Věnujeme obsahu stejnou pozornost jako designu.
V AnFasu se dělá poměrně široké portfolio produktů. V úrovni a v hloubce, která našim zákazníkům vyhovuje. Všichni se snažíme být v jisté míře flexibilní a zvládnout víc než jednu specializaci.
Pokud hledáte místo, kde byste se rozvíjeli například pouze v obalovém designu nebo v designu uživatelského rozhraní, nebo chcete jenom navrhovat loga, pak je to naprosto legitimní a také dobrá cesta. My ovšem dáváme přednost širšímu zaměření.
Vyznáváme pár základních hodnot a pro to, abychom s kýmkoli mohli dlouhodobě, a spokojeně spolupracovat, v nich musíme mít shodu. Hodnotami jsou například:
- Přirozená touha dělat dobrou práci
- Neustálé učení a seberozvoj
- Kooperace a snaha o porozumění
- Řešení problémů (nikoli plnění úkolů) a snaha pochopit, kde problém leží
- Respekt respekt respekt
Je fakt, že u nás není placena přítomnost na pracovišti, ale přínosy. Kdo dokáže vzít na sebe zodpovědnost, požívá svobody a rozhoduje si o svém čase.
Technické podrobnosti: Děláme na PC, Adobe CS, pracujeme s klasickým triem aplikací InDesign, Illustrator, Photoshop. Jinak používáme vše co nám přijde pod ruku. Google Docs, MS Office, prototypovací nástroje. Pravda. I na kreativní osobu se kladou poměrně vysoké technické nároky.
... A ještě jedna věc: Role designéra není vůbec snadná a jsme si vědomi toho, že je u nás málo škol, které by dokázaly připravit člověka, který by k nám dokázal "z ulice" rovnou nastoupit. Rovněž firem s podobným přístupem je jako šafránu, takže se těžko získává praxe. Takže pokud nový kolega/kolegyně projeví snahu a bojovnost, jsme trpěliví.
Jaká je struktura pozic, hierarchie v AnFasu, o jakou pozici se ucházet?
Nemáme klasickou agenturní strukturu. Nemáme artdirectory, accounty, creative directory, dtp operátory, artbuyery. Jsme parta kreativců a designérů s různými dovednostmi a s různým stupněm seniority. A podle typu projektu se dáváme do různých ad-hoc týmů. Nového kolegu může potkat rozmanitá práce z oblasti vizuální identity, promotion, publikací, prezentací a digitálního designu pro online.
Full time? Part time? Interně? Externě?
S lidmi chceme pracovat dlouhodobě a spolupráci pořád rozvíjet a zlepšovat. Pokud teda nehledáme jednorázovou pomoc na nějaký projekt. A to v inzerátu bývá napsáno.
Spolupráce nemusí být nutně celý úvazek, ale potřebujeme vědět kolik prostoru pro spolupráci máte. Není nutné tady s námi pořád sedět, ale je potřeba se často potkávat, konzultovat, dohadovat se, ladit design a vyznění atd. A spolupracovat na dálku s nedostižitelným externistou je pak strašně náročné.
Nakonec
Děkujeme, pokud jste se dočetli až sem. Chybí dodat, že přes tyhle všechny naše chytré řeči taky dokážeme někdy nasekat chyby, udělat průšvihy. Ale stavíme se k nim čelem. Pokud vás tento článek neodradil od nápadu zkusit s námi pracovat nebo dokonce se vám to líbí a považujete za správné, pak se určitě ozvěte. Někam na začátek či konec vašeho mailu můžete připsat něco jako: „rozumím a chci jít do toho“, abychom viděli, že jste nám už věnovali dost pozornosti. Těšíme se na vás!