Jak se vyprofilováním značky prosadit v agilní konkurenci
... a zabezpečit místo pro své produkty na nepřehledném trhu přírodní i „přírodní“ kosmetiky
Nobilis Tilia je průkopník české přírodní kosmetiky. Na trhu působí od roku 1994. Po celou tuto dobu se značka musela vyrovnávat se sílící domácí i zahraniční konkurencí. Díky své vizi o nejčistší přírodní kosmetice a neústupnému trvání na svých hodnotách nabalili zakladatelé Nobilisu organickým způsobem solidní komunitu zákazníků a skvělý tým spolupracovníků. Ten časem dospěl k tomu, že pokud chtějí okruh zákazníků rozšířit, je potřeba zlepšit komunikaci i design - čili zlepšit práci se značkou.
Základ značky:
Umět říct, proč nás má zákazník chtít
To, na čem značka stojí, je umět vysvětlit, čím je jiná a jedinečná mezi stovkami dalších výrobců obecné kosmetiky (a mezi desítkami výrobců kosmetiky přírodní).
Čím je tedy kosmetika Nobilis Tilia pro své zákazníky originální a nenahraditelná? Léta budovaný kmen zákazníků to cítí – po vyzkoušení jí už většinou zůstali věrní (až do stadia závislosti :)). Komunikační výzva značky tak spočívá v tom, jak tuto zkušenost předat lidem mimo zákaznický kmen.
Firma pro to už mnohé udělala. Na českém trhu má nejširší portfolio produktů splňující nejpřísnější certifikáty přírodní a bio kosmetiky. Tím ale vztah nevzniká. Certifikáty nejsou důvod, proč členové kmene výrobky milují. Jsou „jen“ důkazem kvality pro ty, kteří důkaz potřebují.
A jaký ten důvod je? Ukázalo se, že kromě mimořádně účinné péče je to aromaterapeutický efekt – přesah, který konkurenční produkty nenabízejí (buďto ho nemají, a nebo to neříkají). Receptury Nobilis Tilia jsou navrženy tak, aby pomáhaly vyladit nejen tělo, ale i mysl, podpořit zdraví, zklidnit, nebo naopak povzbudit náladu. Péče o pleť je povýšena na rituál, který lidem harmonizuje život.
A přesně tohle je pozice/jedinečnost/princip, se kterým Nobilis Tilia začala při rozvoji své značky pracovat. Necháváme ho organicky prorůstat do komunikace firmy (na web, do prodejních materiálů, firemního časopisu atd). Takto to například vypadá na webu:
Vizuální styl pro portfolio o 350 výrobcích
Také výrobky potřebovaly obaly, které lépe reprezentují kvalitu obsahu. Vlastně jsme udělali jen trochu pořádku a vyčistili vizuální nečistoty.
Naše mantra: Značka se dělá děláním
Aby vše fungovalo, komunikovalo, dělalo radost, bylo srozumitelné – je potřeba konzistentně používat styl, obsah i ducha značky v každém materiálu, který přichází do kontaktu se zákazníkem.
Co jsme se naučili
Silná vize ukazuje cestu
Když vidíte, že uvnitř firmy existuje silná sdílená vize, je potřeba jí hodně naslouchat. I díky ní mohou lidé z marketingu dělat kompetentní rozhodnutí, jako by to byli sami majitelé. Rádi jsme přispěli (a přispíváme) k přeměně téhle vize na viditelné výstupy – od strategických a obsahových věcí přes grafický design až po běžnou denní exekutivu. A těší nás, že existují firmy s tak ryzím přístupem k podnikání, jako je Nobilis Tilia. To je radost spolupracovat. Děkujeme :)
Ze skromné lokální značky se stala značka sebevědomá, známá a žádaná
AnFas jsme vyhledali v době, kdy jsme řešili grafiku našeho časopisu. Po prvním čísle nám bylo jasné, že jsme našli parťáka, který nám pomůže k našemu cíli být více vidět způsobem konzistentní komunikace napříč všemi komunikačními kanály. Uhladili jsme spolu jednotný vizuální styl a všem novým materiálům tak vtiskli emoce a asociace spojované s naší značkou. Následovaly velké projekty – například změna etiket a nový web.
Díky této práci se ze skromné lokální značky stala značka sebevědomá, známá a velmi žádaná. Máme dokonce zprávy od našich zákazníků, kteří si naše tiskoviny dávají do rámečků ve svých salonech a každou novou tiskovinu nám velmi chválí. Stejně tak jsou nadšené i naše obchodní zástupkyně, které mají krásné podklady pro svou prezentaci klientům. Rostoucí obraty jsou jasným důkazem. Děkujeme. Je radost se na ten celek dívat.
Můžeme udělat něco pro vás? Ozvěte se.