Jak POMOCI firmě, aby zvládla komunikovat BEZ POMOCI
5 kroků pro účinnou firemní komunikaci tvořenou in-house
V MIDPOINT Institute (inkubátor filmových talentů) potřebovali to samé jako skoro každá společnost: Aby komunikace pomáhala prodávat jejich služby, aby pomáhala zlepšovat postavení na trhu a aby propagaci svých programů nakonec zvládli provozovat sami bez pomoci agentury.
Když absolventi filmových škol dokončí studia, znají základ „řemesla“. Na to, aby uspěli v reálném provozu audiovizuálního průmyslu a dokázali získat finance pro své ideje, si potřebují osvojit ještě řadu měkkých dovedností. A také získat kontakty, bez kterých to prostě nejde. Inkubátor talentů MIDPOINT Institute jim pomáhá s obojím. Jen jim to neuměl na svém webu srozumitelně říct.
V době, kdy jsme se potkali, měl za sebou MIDPOINT Institute deset let zkušeností a síť čítající několik tisíc profesionálů. Ambicí bylo dále rozšířit spektrum nabízených služeb a také překonat zakotvení ve středoevropském prostoru a nalákat více tvůrců i z dalších koutů Evropy. Podporou v tom měl být i nový web. Jeho vývoj přitom ve vedení institutu od začátku chápali jako příležitost k dalším změnám v komunikaci značky. A hledali někoho, kdo je celým procesem provede.
Krok 1: Změnit perspektivu
Těžištěm činnosti MIDPOINTu je pořádání tréninkových a konzultačních programů zaměřených na různé filmařské profese a různé fáze vývoje budoucího filmu/seriálu.
O nabídce svých služeb byli v organizaci historicky zvyklí uvažovat v kategoriích, do kterých ji roztřídili podle svých vnitřních kritérií – tedy především podle žánrů a realizovaných grantů. To se pak odrazilo i ve způsobu prezentace.
Aby návštěvník zjistil, zda je konkrétní program pro něj, musel web MIDPOINTu projít skutečně pozorně, zkonzumovat množství obsahu – a často nakonec stejně skončil u toho, že raději napsal e-mail.
Nabídka musí být PRO NĚ. Na první dobrou
Řešení? Otočili jsme perspektivu a podívali se na nabídku MIDPOINTu očima potenciálních zákazníků.
V jaké životní/profesní situaci se nacházejí? Jaké mají potřeby a cíle? Před jakými volbami stojí, jaké mají alternativy? A v čem jsou pro ně služby MIDPOINTu jedinečné? Během série workshopů s manažerkami a produkčními jsme hledali odpovědi na otázky směřující k samotné podstatě značky. Na jejich základě pak vznikla nejen nová struktura webu, ale i úplně nová obchodní argumentace MIDPOINTu.
KROK 2: Sestavení argumentace
Po mnoha debatách jsme služby MIDPOINTu sdružili do tří oblastí, kterým odpovídá členění na úvodní stránce. Vedle něj jsme navíc uživatelům nabídli flexibilní filtrování. Stačí dvě, tři kliknutí a návštěvník se hned dostane ke všem programům, které jsou pro něj relevantní. Výsledek vypadá samozřejmě – k podobně elegantním řešením ale stejně jako v tomto případě vede zpravidla trnitá cesta a potřeba skutečně detailně pochopit nabídku klienta a vcítit se do potřeb jeho zákazníků.
Aby argumentace fungovala, musí být důvěryhodná. MIDPOINT dosáhl za deset let existence skvělých výsledků, na webu ale úplně chyběly reference a důkazy o jeho kvalitách. Proč je neukázat?
Na číslech prezentujeme, že jsme zavedená organizace se širokou sítí spolupracovníků.
Reference lektorů a účastníků našich programů potvrzují, že neslibujeme vzdušné zámky.
A výběr filmů/seriálů, které se i díky MIDPOINTu podařilo dotáhnout až k realizaci, ukazuje, jakého standardu se držíme.
KROK 3: Web musí pracovat pro vás, ne vy pro něj
Bolestí původního webu byla vedle obsahu také složitá administrace. Neohebné CMS kladlo značné nároky na koordinaci a některé i celkem rutinní obsahové změny nebylo možné provést bez zásahu kodéra.
Společně s programovými koordinátorkami MIDPOINTu jsme proto do hloubky řešili i systém správy webu a její navázání na vnitřní chod organizace. Odrazili jsme se od toho, že jsme do detailu rozpracovali standardní životní cyklus nabízených programů.
Na jeho základě jsme definovali 4 základní stavy programu, pro které jsme vytvořili ideální strukturu webové prezentace. V metaCMS JellyPot jsme vytvořili modulární systém s předdefinovanými bloky, které může administrátor libovolně přidávat, přesouvat či skrýt. Zároveň si nemusí lámat hlavu s designem ani s tím, že by svým zásahem mohl na webu něco rozbít.
Status UPCOMING
slouží jako propagace programu, argumentace, sběr předběžného zájmu,
představení úspěšných absolventů/projektů z minulých let
TYPICKÉ KOMPONENTY
- Benefity
- Lektoři
- Sběr leadů
- Reference z minulých ročníků
- FAQs
- Kontakt
Status OPEN CALL
zachovává argumentační část, doplnění podrobného programu a praktických informací + možnost se k programu přihlásit
TYPICKÉ KOMPONENTY
- Benefity
- Lektoři
- Program
- Reference z minulých ročníků
- Jak se přihlásit
- FAQs
- Kontakt
- Partneři
- Přihlášení
Status NOW RUNNING
redukuje argumentační část, představuje účastníky a jejich projekty
TYPICKÉ KOMPONENTY
- Projekty
- Účastníci
- Lektoři
- Program
- Jak se přihlásit
- FAQs
- Kontakt
- Partneři
- Sběr leadů
Status ARCHIVED
doplňuje ocenění, fotogalerie, reference aktuálního ročníku; mizí provozní informace
TYPICKÉ KOMPONENTY
- Projekty
- Ocenění
- Účastníci
- Lektoři
- Fotogalerie
- Program
- Partneři
- Sběr leadů
Čemu nový web pomohl?
- Správa prezentace programů je jednodušší, flexibilnější a zvládne ji kterýkoli programový koordinátor (s původním složitým rozhraním se zvládla popasovat jen jedna členka týmu)
- Návštěvníci webu dostávají neustále aktuální a relevantní informace – v každé fázi programu.
- Zjednodušení zákaznického servisu: ubylo dotazů od zájemců a účastníků, protože struktura prezentace programu umožňuje přehledně předat všechny potřebné informace.
- Nově MIDPOINT promuje a získává zájemce o každý svůj program klidně i měsíce před otevřením příjmu přihlášek (dřív se promo spouštělo až s otevřením přihlášek). To zásadním způsobem usnadnilo práci marketérům.
KROK 4: Zprocesování propagace pořádaných programů
Komunikační a marketingové aktivity se v MIDPOINTu dělaly do značné míry intuitivně. Práce byla rozdělená mezi více lidí podle jednotlivých komunikačních kanálů či platforem a jen menší část procesů byla standardizovaná, takže se často znovu vymýšlelo kolo. A také se na veškeré grafické práce najímali externí dodavatelé, což zdržovalo provoz a stálo spoustu času při řešení revizí.
V návaznosti na životní cyklus programu jsme sestavili jeho podrobnou komunikační strategii. K jednotlivým fázím jsme doplnili, co, kdy a jakým kanálem komunikovat a pro jednotlivé touchpointy jsme vytvořili šablony a návody usnadňující tvorbu obsahu. Marketérům ubyla rutinní práce, a mají tak víc prostoru pro kreativu.
KROK 5: Zavedení nástrojů pro in-house tvorbu
Abychom pomohli MIDPOINTu snížit závislost na dodavatelích grafických prací, připravili jsme pro standardizované případy (příspěvky na sociální sítě, katalogy pro účastníky programů, inzerce apod.) grafické šablony. Většinu spotřební grafiky teď v MIDPOINTu zvládnou vytvořit sami ve Figmě (po krátkém zaškolení) a v PowerPointu, který vzhledem ke spotřebnímu charakteru katalogu udělá skoro stejnou službu jako profesionální grafické programy. A za nulové externí náklady.
Co jsme se naučili
Od začátku se dokázali sladit s našimi cíli a vizí
Tým AnFasu dokázal naše myšlenky přetavit do koherentní a poutavé digitální prezentace, čímž pomohl posílit značku MIDPOINT Institute. Od začátku byl jejich přístup profesionální a přátelský, což vedlo k produktivní spolupráci. Nový web i styl prezentace na sociálních sítích pak dokázali dokonale sladit s našimi cíli a vizí.
Web nyní odráží naši estetiku a ambice a výrazně usnadňuje klientům orientaci a nalezení informací. Intuitivní design a uživatelsky přívětivá struktura mají pozitivní ohlasy nejen mezi kolegy, ale především u našich klientů.
Jako CEO a spoluzakladatelka MIDPOINT Institute mám z odvedené práce radost. Cítíme se díky ní sebejistě a těší nás směřování naší online identity.
Být dobrým průvodcem v neprobádaných vodách
Po prvních setkáních bylo zřejmé, že před námi stojí komplexní úkol, na který neexistuje standardní řešení. Než bylo možné aspoň trochu nahlédnout na konec tunelu, potřebovali jsme nejprve dost věcí odpracovat a promyslet (a zaplatit :-)). Jak v takové situaci komunikovat s klientem? Otevřeně a pravdivě. Máte pochybnosti? Sdílejte je. Nejasnosti? Optejte se zkušenějších. Výsledek je vždy společným dílem nás i klienta. A díky moc všem v MIDPOINTu za důvěru pustit se s námi do neprobádaných vod.
Můžeme udělat něco pro vás? Ozvěte se.